Functional training

Sometimes I see an overused term and I just don’t get it. I mean – it’s not that I don’t understand that people are using certain words to fool others into buying a product, I just don’t understand the reasoning for choosing the specific words.

Case in point “functional training”. Training simply can not be functional if you don’t have a specified function. There’s nothing inherently functional about certain exercises. Biceps curls is by far the most functional exercise if the function you’re looking for is a set of biceps that look good.

What exactly does this make you good at?
What exactly does this make you good at?

To be fair to the functionalists though, let’s assume functional training means using an exercise selection that has the greatest amount of carry-over to any- and everything. Let me see… Oh yea, how about squats, deadlifts, presses, rows, pullups and about a handful other compound exercises? Sounds good right? Those are the exact exercises we use for good oldfashioned strength training (and no, “strength” doesn’t have to be defined the way “functionality” does because it has a specific non-contextual meaning).

Old wine, new bottles (add a touch of silly and a dash of idiocy for flavor)…

functional

So what’s the deal here? Why has it become so popular?

The functional brigade has convinced people that it’s better to train to be good at something (undefined) than it is to train to look good naked or some other arbitrary goal.

Please…

Nothing will make you better at everyday life than reducing gravity by increasing strength. It’s that simple.

If you want to train in a way that has a function, play a sport. What you do in the weightroom is GPP unless you compete in powerlifting or weightlifting. No amounts of BOSU-balls og TRX’ will make you better prepared for anything than big numbers in the compound lifts. It’s a fancy wrapping that tries to sell you a bunch of weird exercises. Don’t buy into the hype. Do what works and what has worked for decades. Get your squat up, get your press up, get your deadlift up. Play your sport on the side. That’s functionality. The term “functional training” has nothing to do with training and everything to do with marketing.

If your personal trainer can’t teach you basic barbell moves and help you perfect them, then he/she is just a personal cheerleader.

One last thing – learn to fight. It might save you life and that’s gotta be the most functional thing ever, closely followed by reproduction. As my buddy Dan said – curls give big arms, women like big arms so for the reproduction “function” curls is the most functional exercise.

On that note, enjoy your weekend. ❤

ZombieKillerFP

10 thoughts on “Functional training

  1. Funktionelt er vel ofte brugt i henseende af, hvad der gør os mennesker bedre til at bevæge os bedre og/eller uden smerte – en god kropsfunktion (så kan man altid diskutere, hvad en god kropsfunktion er).
    Jeg tænker den unilaterale squat på billedet måske kunne være hensigtsmæssig for folk med hofte/’core’-dysfunktion *host* det er begyndt at gå i knæet *host* 😉
    Jeg var til yoga forleden og begyndte at studere alle pigernes hofte-positioner i eksempelvis “krigeren” (no perv intended). Jeg synes det er iøjefaldende, hvor mange der stod med totalt kollapset hofte (hofter) – indadroteret og tiltet.
    Øget styrke er helt sikkert funktionelt for dem, ja – men jeg tvivler på vejen til øget styrke hedder squats and deadlifts.
    Jeg taler om en definition af funktionel, der ikke går på målet, men går på udøverens “pre-disponerede” kunnen og potentiale – preparedness, om man vil.
    Og der kunne en unilateral bosu squat måske have sin relevans 😀

    • Hej Daniel J.
      Tusind tak for din kommentar – det er tydeligt at du følger med og det gør mig glad. Jeg får lige skrevet et egentligt svar til dit indlæg lidt senere i dag.
      PS: man må gerne skrive på dansk – jeg laver indlæggene på engelsk fordi der en pæn sjat læsere fra udlandet og der kommer flere til hele tiden. 🙂

      • @DJ:
        Hvad man ofte bruger det som er egentlig irrelevant for den sproglige kværulant (mig). 🙂
        Omkring min egen skade er løsningen ikke unilateralt arbejde. Det kan muligvis være en del af noget prehab jeg kan gøre brug af, men det er ikke en løsning i sig selv og slet ikke på en latterlig bold. Jeg kommer aldrig til at synes det er en god idé. Bolden er noget crap og hvis jeg skulle få den idé at jeg ville træne balance, ville jeg nok skyde mig selv. 😀 (seriøst: jeg ville ikke kombinere tung vægttræning med balancetræning – jeg ville træne de to ting hver for sig).
        For mange yogapiger er jeg faktisk ret sikker på at lige netop det at lære at squatte ville være rigtig fint, i særdeleshed fordi dem der dyrker yoga (fra hvad jeg har set i FDK) ikke er de vildeste atleter. Det er ofte typen der samvittighedstræner.
        Det er min opfattelse at alle der ikke kan sætte hak ved et squat på som absolut minimum kropsvægt vil kunne vinde meget overskud i hverdag og andre eventyr ved at komme dertil. Det bør ikke tage mere end 2-3 måneder.
        Min rant startede egentlig bare mod ordet “funktionel”, der iflg DDO betyder “karakteriseret ved at tjene sit formål godt” – træning der IKKE tjener sit formål godt, er dårlig træning derfor virker det fjollet at kalde noget træning for funktionelt. Al træning bør tjene sit formål godt og dermed være funktionelt. 🙂

  2. Hej –

    Tak for en god blog. Har lige opdaget den, og det er good shit. Lidt amerikansk i udtrykket, men det er nok hensigten 😉

    Jeg tror jeg har et eksempel på hvornår dét, du kalder “funktionel træning” (balance, bold osv, kombineret med vægte) er på sin plads. Samtidig vil jeg gerne høre dit input også, og evt. forslag til forbedringer.

    Situationen: Jeg dyrker kapsejlads på lidt-over-motionsniveau. Det foregår i relativt store sejlbåde med 5 mand på hver. Min plads er oppe foran på fordækket hvor jeg bakser med at hive sejl op, skifte dem og tage dem ned igen.. Umiddelbart tror man ikke det er hårdt.. Men det er det! Formatet er matchrace og det er ekstremt intenst når det står på, med pauser imellem sejladserne. Dagen efter en stævnedag med 7 heats kan jeg dårligt komme ud af sengen for DOMS og hele kroppen er ét stort blåt mærke. Så dét, vi har at gøre med her er interval-agtig belastning bestående af tunge løft i akavede stillinger på et underlag der bevæger sig. Det siger sig selv at core er vigtigt her, men hvad ellers..?

    Er forresten 190 cm, 85 kg og har trænet med vægte i vel ca 10-12 år on-off og bruger en del timer i gym’et. Jeg kører stort set kun store compound øvelser, ind imellem med et crossfit-agtigt tids-element tilsat, da der i høj grad er en cardio komponent der skal tilgodeses, udover rå styrke.

    Nogle tanker?

    L

    • Hey L og velkommen til.
      Jeg er glad for at mine skriverier underholder og hjælper – det er nu engang formålet. At stilen er små-amerikansk ved jeg ikke hvad jeg skal sige til – jeg skriver bare. 🙂

      Umiddelbart lyder det som om du er godt i gang med noget af det rigtige. I bund og grund vil du få mest id af at blive stærkere. Jo stærkere du er, jo mindre hårdt vil dit arbejde på båden være. Som supplement til det kunne noget træning af alaktisk kapacitet – du kan evt kigge her: http://www.youtube.com/watch?v=fyaDZvvfsqM for inspiration. Det er i bund og grund træning af evnen til gentagne gange at præstere et højt poweroutput.
      Det lyder også som om du med fordel ville kunne inkorporere noget grebstræning.
      Hvis du bliver stærkere i f.eks. dit dødløft vil du styrke hele din krop. Du kan naturligvis bruge specifik coretræning, men der er ting der er langt mere effektive end gøgl på en bold.
      Det er dog svært at udtale sig specielt intelligent om sejlads specifikt når man ikke kender mere til sporten end jeg gør. 🙂

      Christoffer

      • Hej Chistoffer,

        Tak for svar.

        Jeg tjekkede videoen, og det lyder jo unægteligt vældig relevant med forbedring af alaktisk kapacitet – det er klart noget jeg kan bruge. Der sker jo netop det at alle handlinger bliver lidt langsommere efterhånden som jeg bliver træt og så ryger noget af den meget vigtige timing i forhold til hvad der ellers foregår på båden. Super input!

        Dødløft har jeg selvfølgelig allerede på programmet, men man kan jo altid løfte tungere 🙂 Grebsstyrke har aldrig været noget jeg døjede med, men naturligvis også relevant; hvis hænderne glider på tovet får man jo ikke max valuta for sin power.

        Tak igen – jeg bliver hængende 🙂

        L

  3. Pingback: Verdens mest funktionelle program | sWolegren

Leave a comment